top of page

טור דעה: האם אנחנו מתחילים לצפות בסופו של היקום הקולנועי של מארוול?

נראה שבחודשים האחרונים כמעט כל דיון אינטרנטי על פיסת התוכן האחרונה של מארוול, כולל את האמירה שזהו, היקום הקולנועי של מארוול הגיע לסופו.


פוסטר הסרט ׳אנטמן והצרעה: קוונטומאניה׳. תמונה: דיסני/מארוול.
האם ׳הנוקמים: סוף המשחק׳ סימל את הסוף? תמונה: דיסני/מארוול.

האם אנחנו מתחילים לצפות בסופו של "היקום הקולנועי של מארוול"? נראה שבחודשים האחרונים כמעט כל דיון אינטרנטי על פיסת התוכן האחרונה של מארוול, כולל את האמירה שזהו, היקום הקולנועי של מארוול הגיע לסופו, מבחינת איכות לפחות הרי אי אפשר להתעלות על מה שקרה בסופו של פייז 3 עם "אינפיניטי וור" ו"אנדגיים".

הרצון לכתוב את הטור הזה הגיע בעיקר משתי סיבות, הראשונה היא שפייז 4 רשמית נגמר ולכן ניתן להסתכל עליו בצורה אובייקטיבית והשנייה, "אנטמן והצרעה: קוואנטומאניה", הפתיחה המצופה של פייז 5 נכשלה אצל המבקרים וגם מאכזבת בקופות.


אז בגלל שאני אוהב לדבר (או במקרה הזה לכתוב) על סרטים, ובזכות זה שעבודת היום שלי קשורה לניתוח נתונים, והצלחתי למצוא זמן פנוי, רציתי לענות על השאלה – האם מה שהרבה אנשים מרגישים, שמארוול מתחילה את הירידה, מתבטא גם בנתונים?


הלכתי ולקחתי כל סרט או סדרה של מארוול מאז 2008, הצמדתי להם נתונים כמו: שנת יציאה, ציוני מבקרים, ציוני קהל, האם זה היה סרט או סדרה, האם מדובר בתוכן שהושפע מהקורונה, אורכו של כל סרט וכמובן כמה כסף הסרט הכניס בכל העולם ויצאתי לדרך.


אז נתחיל עם הביקורות לאורך זמן, כי אחרי הכל, הן עוזרות לנו להבין אם הקהל והמבקרים מרוצים או לא. בגלל שיש כמות לא רעה של סרטי מארוול, יהיה אפשר לראות את הטרנד הזה לאורך זמן. אז מה הציונים אומרים? האמת, שהם לא אומרים משהו חד משמעי. אין איזו נקודה שממנה הציונים פשוט יורדים. מה שכן רואים, זה שיש יותר סרטים בפייז 4 שמקבלים ציונים רעים מאוד מהמבקרים: "הנצחיים", "ת'ור: אהבה ורעם" ו"אנטמן: קוואמטומאניה". הקהל, הרבה יותר יציב בדעות שלו.



ציוני מבקרים וקהל לפי כל סרט. צילום: סינמהוליק
ציוני מבקרים וקהל לפי כל סרט. צילום: סינמהוליק

בגלל שיש לנו גם כמות מספקת של סרטים, אפשר להסתכל על זה בתור פייזים ולא בתור כותרים בודדים. פה בכלל אי אפשר לראות משהו, הסרטים של מארוול, בהסתכלות על פייזים, נראים יציבים מאוד לאורך זמן.



ציוני מבקרים וקהל לפי שלבים. צילום: סינמהוליק
ציוני מבקרים וקהל לפי שלבים. צילום: סינמהוליק

הנושא השני עליו הסתכלתי, הוא כמות התוכן. בסופו של דבר, ככל שיש יותר ויותר תוכן, קשה לשמור על איכות גבוהה לאורך זמן. אחרי הכל, יש רק קווין פייגי אחד ומספר השעות ביממה נשאר אותו הדבר. פה אנחנו רואים את הדבר המעניין ביותר וכנראה בעל ההשפעה המשמעותית ביותר על ההרגשה שמארוול מתחילים לאבד את זה.


פרסומת


בגרף מספר 3, אנחנו רואים את כמות התוכן בדקות בכל שנה. מאז שהתחלנו לקבל את התכנים של מארוול בטלוויזיה, שנת 2021 הפציצה אותנו עם 2060 דקות של תוכן (34 שעות!) ולמרות ששנת 2022 הציגה ירידה, היא עדיין הייתה עם 1266 דקות (21 שעות). כמות כזו של תוכן, ללא ספק פוגעת באיכות וגם משפיעה על תחושת המיאוס גם של ציבור הגיקים וגם מהציבור הרחב. על מה שמתוכנן לנו ב-2023, נדבר בהמשך.



תוכן של מארוול בכל שנה - בדקות. צילום: סינמהוליק
תוכן של מארוול בכל שנה - בדקות. צילום: סינמהוליק

עם כל הכבוד לכמות תוכן, לציוני מבקרים וקהל, מה שמעניין את הוליווד באמת זה כסף. ביום שהסרטים של מארוול יתחילו להפסיד כסף ולהיחשב פלופים, אז באמת היקום של מארוול ייגמר. הדיווחים על אנטמן כבר מציבים אותו בתור סרט שכנראה הולך להפסיד כסף למארוול, אבל פלופ הוא לא יהיה. אולי זה נקודה לפוסט אחר, אבל הטעות הגדולה ביותר של אנטמן, היא התקציב שלו. גיבור כמו אנטמן, עם כל הפופולריות שלו, לא צריך לעבור טווח תקציבים של 100-150 מיליון. יש מעט מאוד גיבורים שיכולים להרשות לעצמם תקציבים כאלה. קוראים להם הנוקמים, ספיידרמן, איירון מן או קפטן אמריקה.




נחזור לנושא הכסף. פה הנתונים היו קצת יותר טריקיים מכמה סיבות: חצי מפייז 4 ישב לו בתקופת הקורונה, אז סרטים כמו "האלמנה השחורה" או "שאנג צ'י" שאולי בתקופה ללא הקורונה היו עושים 600-800 מיליון, עשו רק 400 מיליון.


עוד נקודה שצריך לקחת בחשבון, היא סרטי נוקמים. בכל פייז (חוץ מפייז 4) היה לנו לפחות סרט נוקמים אחד, סרטים שהחלש ביותר שלהם עשה 1.2 מיליארד. אז קצת לא הוגן להשוות את הפייזים האחרים למול פייז 4.


מה שעשיתי פה היה יחסית פשוט: בלי סרטי "נוקמים" ובלי סרטים שיצאו בשנים 2020-2021. אז כן, הנה ההוכחה. גם אחרי ניכוי התותחים הכבדים, נראה שפייז 4 מראה על ירידה משמעותית בהכנסות. גם פה הכנסתי חלוקה שונה, אם לוקחים בחשבון את "ספיידרמן: אין דרך הביתה" או לא. כי אם אנחנו מכניסים אותו, המצב נראה מדהים, אבל צריך להודות באמת - זהו סרט שחריג מאוד גם בנוף של מארוול. בגלל החזרה של גארפילד ומקגוויר, הוא דיבר לדורות של אנשים שגדלו על הדמות של ספיידרמן.


אז אחרי כל החפירה הזו, מה השורה התחתונה? האם מארוול באמת מתחילה לאבד את זה ואנחנו עדים לתחילתו של הסוף? לדעתי עדיין לא. אני חושב שיש שתי סיבות לתחושות כרגע: האחת, כי בכל פייז 4, לא היה לנו סרט מדהים ממארוול. סרט כמו "איירון מן", "שומרי הגלקסיה", "חייל החורף" או "מלחמת האזרחים".


רוב הסרטים של מארוול הם די אחלה ולא יותר מזה, אבל אחת לכמה זמן מגיע איזה "חייל החורף" שמראה לנו כמה טובים מארוול יכולים להיות, והסרטים האלו ממשיכים להחזיק את הצופים על הקצה. הסיבה השנייה, היא כמות תוכן לא הגיונית, בעיקר כזו שכבר התישה חלק מהצופים וגרמה לבכירים של מארוול לחלק את הקשב עד שהם פספסו קצת בחלק מהפרויקטים. כשצריכים להביא כזו כמות של כותבים ובמאים, ולספק את כל התוכן הזה במשך שנתיים, האיכות חייבת לרדת.

אבל אנחנו לא צריכים להספיד את מארוול כל כך מהר. הבעיות האלו ניתנות לתיקון ונראה שמארוול ופייגי כבר עובדים עליהן. כמות התוכן המתוכננת ב 2023 היא הנמוכה ביותר בשלוש השנים האחרונות. העובדה הזו מגיעה עם דיווח שפייגי רוצה לרווח את הזמן בין הסדרות וגם להציג השנה רק את "פלישה סודית" והעונה השנייה של "לוקי". בנוסף, "המארוולס" נדחה בשלושה חודשים. חלק מהדיווחים אומרים כי מדובר בבלאגן שלם וחלק אומרים שזה חלק מהפקות הלקחים של פייז 4 ו"אנטמן", רק הזמן יגיד.


אם אני צריך גם לשפוט לפי הטריילרים, "שומרי הגלקסיה: חלק 3" נראה מבטיח מאוד ואולי גם יספק לנו, לראשונה מזה הרבה זמן, סרט מארוול שהוא לא פחות ממדהים. נשאר רק לחכות ולראות.



פורסם במקור בעמוד הפייסבוק ״סינמהוליק״.

 
קצת על סינמהוליק:
ליטל גלעם

סינמהוליק קיימים כבר מעל ל-4 שנים, הם מעלים כך שבוע ביקורות לסרטים וסדרות טלוויזיה ועוד כתבות עם ניתוחי עומק לאירועים בענף הבידור.

בין הכותבים אפשר למצוא את רשף שייר - מקים האתר והלב הפועם של סינמהוליק, יורם לשם - האיש שהולך לכל סרט אליו הוא מוזמן ומשתדל לכתוב על כולם, ונתי אקב, איש העומק לענייני קומיקס, ניתוח נתונים וכל דבר אחר, ככל שהזמן מאפשר לו.


 






פרסומת

bottom of page